Timebeskrivelse

Velg en timeplan:

ikon sal

ikon sykkel


Sal: Nivåer og farger:

Gule timer:

For folk flest. Moderat kondisjons- og/eller styrketrening med enkel. Gule timer passer for folk flest, også for deg som ikke har trent tidligere eller ikke har trent på en stund.

Blå timer:

Intensitet og treningseffekt er stikkordene. Enkel og hard kondisjons- og/eller styrketrening. Blå timer passer for deg som er litt trent fra før. Høy intensitet.

Grønne timer:

Effektiv kondisjonstrening med trinn og kombinasjoner. Grønne timer passer for alle. Selv om trinn og kombinasjoner kan virke litt vanskelig om du er helt ny, så kommer man fort inn i det.

Hvite timer:

Trening for kropp og sinn. Timene har fokus på kroppsbevissthet, indre fokus, konsentrasjon, balanse, styrke og avspenning.



Sykkel: Nivåer og farger:

Gule timer:

Passer for alle, også deg som ikke har trent mye. 

Blå timer:
Intensitet og treningseffekt er stikkordene. Passer for deg som har trent en stund. En medium time.


Sal: Timebeskrivelser

Mage rygg

Fokus på mage og rygg der vi bruker egen kroppsvekt. Passer for alle uansett nivå. Fin å kombinere med kondisjonsøkt. En sterk kjerne vil hjelpe deg til å prestere bedre på alle arenaer.

StramOppPuls

Enkel og gøy kondisjon og styrketrening. Første del består av oppvarming og kondisjon med enkle trinn og siste del består av styrke øvelser med strikk og manualer. Lavterskel time som passer for alle

Senior puls

Kondisjon og styrke time for deg over 60 år . Første del består av kondisjon med enkle trinn på gulv og siste del av styrke øvelser med manualer og strikk. Fokus på funksjonelle øvelser tilpasset hverdagslivet. Timen skal gi velvære og helsemessig gevinst.

Senior stram opp og strekk.

Time for deg over 60 år. Første del består av 30 min styrke øvelser med strikk og manualer. Fokus på balanse og funksjonelle øvelser. Siste del består av tøyning av store muskelgrupper. Gøy og inspirerende time til herlig musikk.

Høy Puls (med hopp)

Enkel og tøff kondisjonstrening i sal med enkle trinn og hopp. Enkle trinn slik at timen skal være lett å gjennomføre. Timen instrueres «tøft» og fokuset er på treningseffekt og høy puls. Alle jobber på sitt nivå, så timen er helt «ufarlig» å delta på selv om man er ny.

Puls 55 (uten hopp)

Enkel og tøff kondisjonstrening i sal med enkle trinn uten hopp. Enkle trinn slik at timen skal være lett å gjennomføre. Timen instrueres «tøft» og fokuset er på treningseffekt og høy puls. Alle jobber på sitt nivå, så timen er helt «ufarlig» å delta på selv om man er ny.

 

Step Styrke

55 minutters intervalltime. Tøff kondisjonstrening på step, kombinert med styrkeøvelser rettet mot store muskelgrupper. Timen inneholder enkle trinn og enkle kombinasjoner og holder høy til svært høy intensitet. Step Styrke skal gi kondisjonsmessig utbytte og økt kroppslig styrke.(Alle jobber på sitt nivå)

Basisball RAW

45 minutter. Basistrening basert på funksjonell styrke med BasisBall. Hovedfokus er utholdende og eksplosiv styrke. I tillegg stiller øvelsene også krav til stabiliserende styrke. Fokus på individualisering av øvelser og nivå. Enkelt, hardt og utfordrende. Bevegelsene ligger nært fysiske oppgaver man kan møte i dagliglivet. Her kan alle jobbe på sitt nivå og det blir gitt alternative øvelser underveis. Effektiv og kanon gøy trening!

Styrke

55 minutter tøff styrketrening for hele kroppen. Bruk av frivekter. Fokus på eget øvelsesbilde og løfteteknikk. På denne timen får du virkelig bruke kroppen! Timen skal gi økt kroppslig styrke, samt gjøre deg mer bevisst på egne ferdigheter.

Cross training

Tøff trening for gutter og jenter! Kondisjons- og styrketrening med enkle basisøvelser. Timen stiller ingen krav til takt eller rytme. Full pakke! Timen passer for alle da man jobber helt individuelt.

TRX Slynge

Her er fokuset funksjonelle styrke øvelser som bygger styrke, fleksibilitet, balanse og utholdenhet. TRX brukar tyngdekraft og din egen kroppsvekt for å skape motstand og gir deg mulighet til å justere vanskelighetsgrad. Dette gjelder uansett fysisk form og egne målsettinger.

Basisball RAW 45

45 minutter. Basistrening basert på funksjonell styrke med Basisball. Hovedfokus er utholdende og eksplosiv styrke. I tillegg stiller øvelsene også krav til stabiliserende styrke. Fokus på individualisering av øvelser og nivå. Enkelt, hardt og utfordrende. Bevegelsene ligger nært fysiske oppgaver man kan møte i dagliglivet. Her kan alle jobbe på sitt nivå og det blir gitt alternative øvelser underveis. Effektiv og kanon gøy trening! Passer for alle.

Basisball 4X4

Generell basistrening med BasisBall. 4x4 er effektivt og har fokus på høy puls. Timen er inspirert av intervallprinsippet med samme navn. 4x4 intervall passer for deg som vil trene hardt og effektivt. Alle jobber på sitt nivå. Passer for alle.

Zumba

Er en energisk, morsom og effektiv treningsform hvor hele kroppen blir brukt. Timen består av ulike dansestiler til latino inspirert musikk, der trinnene er enkle å lære. Du bruker masse energi samtidig som du har det gøy! Det blir høy svettefaktor og mye latter.

Yoga Flyt

En dynamisk flyt yogatime hvor du beveger/flyter gjennom posisjoner ( asanas ). Du får løst opp i rygg, hofter og setemuskulatur gjennom posisjoner og tøyninger. Timen passer for alle og avsluttes med avspenning.

Rolig Yoga

Rolig yoga gir deg en helhetlig klassisk yogatime som passer for alle. Vi beveger oss i en dynamisk flyt der pusten er aktivt med. Rolige øvelser både stående og liggende på matten, som gir både styrke og bevegelighet. Timen avsluttes med avspenning.

Flyt & strekk

Rolig flyt & strekk:
Passer for alle! I timen beveger man seg i en dynamisk flyt fra yogastilling til yogastilling. Pusten brukes aktivt som en naturlig del av bevegelsene. Dette gir en dypere ledd og muskel fleksibilitet. Timen avsluttes med en avspenning.

Yoga Strekk

Rolig time som gir deg trening for kropp og sinn. Øvelsene foregår nede på matten, og hver øvelse holdes i 2-5 min. Timen passer for alle.

Yoga Restorativ

En rolig og restorativ yogatime som passer for alle. Man får styrket, balansert og hvilt kroppen.

Yoga

Dette er en yogatime som er inspirert av lyengar yoga. Vi jobber med grunnleggende yogaøvelser og bruker hjelpemidler som blokker, stropper og bolstere. Vi øker bevegelighet, styrke og kroppsbevissthet. Timen avsluttes med avspenning

Yoga Yin og Yang

Yin og Yang gir oss en perfekt balanse av det myke og det kraftfulle. Yang yoga gir oss styrke, fleksibilitet og balanse. Yin yoga gir kroppen ro. Vi holder stillingene 3-5 min og strekker dypt inn i kroppens bindevev med hjelp av pusten. Utfordringen her er å klare å falle helt til ro i både kropp og sinn. Timen passer for alle.

Kundalini

Kundalini Yoga er en aktiv og dynamisk form for yoga som består av bevegelser, kroppsstillinger, bevisst pust, meditasjon og mantra. Kundalini Yoga gjør oss mer bevisst på oss selv. Det handler om å få i gang flyten av energi i kroppen. Denne flyten aktiveres gjennom dynamiske bevegelser og bevisst pust.

BodyART

BodyART er basert på de fem elementene i kinesisk medisin. Gjennom øvelser vil styrke, fleksibilitet og balanse kobles sammen. Stabilitet, koordinering, trivsel, bedre holdning, forebygging og motvirkning av ryggsmerter samt stress reduksjon er positive effekter av den unike trening. Ved regelmessig trening vil du kjenne fremgang og føle deg styrket med mer energi i hverdagen. Passer alle.



Sykkel: Timebeskrivelser

Sykkel (45min)

Kondisjonstrening på sykkel med moderat tempo. Timen passer for alle.

Sykkel Langkjøring (75min)

Her blir det fokus på rundtråkk og teknikk, timen kjøres med lav til moderat intensitet. Her kan man legge grunnlaget for «ute sesongen». Passer for alle.

Sykkel intervall 4X4

Fordelen når en løper/sykler i intervaller istedenfor kontinuerlig er at en kan holde høyere tempo i perioder og dermed presse hjertet litt hardere. I 4 x 4 intervall styres intensiteten av hjertefrekvensen. En skal ligge på 90 - 95 % av maksimal hjertefrekvens i 4 x 4 minutter, avbrutt av 3 minutts pauser på 70 % av maksimal hjertefrekvens mellom intervallene. Kommer en over 95 % av maksimal hjertefrekvens kjører man for hardt og intensiteten må senkes. Selv om timene legges opp til hard trening så kan alle delta på sitt nivå.

Sykkel 55

En effektiv kondisjonstime på sykkel, som gir god utholdenhet og fettforbrenning. Timen er bygget opp med 2 pulstopper.

Sykkel Intervall 8x3

Sykkel intervall klasse med fokus på maksimal trenings- utbytte på 60 min. Timen inneholder oppvarming, oppkjøring, 8 intervaller (stående sykling) på 3 min, med 2 min hvile mellom hvert intervall. Denne timen inneholder ikke stretching av musklene i bena, da nedsykling vil bli prioritert. Intervallene kjøres i pulssone 85-95% av maxpuls. Dette er en sykkeltime for dem som liker å trene hardt, presse kroppen og har syklet en del. Egenskaper som trenes: Øke maksimalt oksygenopptak og maksimal fettforbrenning


 
Stikk innom, vi hjelper deg i gang!

Spenst Nesttun
Totlandsvegen 16A
5224 Nesttun
Tlf. 55 70 50 20
E-post nesttun@spenst.no

Levert av Spectra AS - Powered by Webon Personvern